Huisartsenpraktijk Brooijmans
Wij zijn geopend op:
maandag t/m vrijdag van 08:00 uur - 17:00 uur
Spoednummer: 015-2576401
  • Home
  • Algemeen
  • Praktijkfolder
  • Huisartsenpost
  • Medewerkers
  • Links
  • Aanmelden patiënten
  • Ik geef toestemming
  • A
  • A
  • A

Agressie: denk eerst na voordat u iets zegt of doet!

9 mei 2025

Beste bezoeker,

Helaas worden ook huisartsenpraktijken geconfronteerd met agressief gedrag. Daarom is er in onze praktijk een agressie protocol opgesteld. Wij vinden agressief gedrag onacceptabel en willen een agressief voorval niet zomaar laten passeren. Wij hebben daarom een agressie protocol gemaakt en willen u daarover langs deze weg informeren.

Wat is agressief gedrag?      
Het gaat hier om schreeuwen, schelden, beledigen (aan de balie, in de spreekkamer of telefonisch) of zelfs slaan of schoppen van medewerkers of het plegen van vernielingen. Wij accepteren ook geen enkele vorm van ongewenste lichamelijke benadering. Voor diegene, die deze agressieve uitlatingen moeten incasseren, is dit zeer vervelend en bedreigend.

Wanneer wordt het agressie protocol gebruikt?
Alle voorvallen, waarbij medewerkers zich beledigd of bedreigd voelen, worden in het dossier vastgelegd en besproken. In onze praktijk heeft een patiënt vaak als eerste met de doktersassistente te maken aan de telefoon of aan de balie. Zij is meestal de eerste die beledigende of bedreigende taal te horen krijgt. De huisarts en praktijkmanager worden hiervan op de hoogte gesteld en zullen beoordelen welke maatregelen genomen moeten worden. De betreffende persoon wordt in ieder geval gebeld door de praktijkmanager of praktijkhouder.

Dit kan betekenen dat er van de betreffende patiënt excuses verlangd worden of dat er besloten wordt hem of haar niet langer als patiënt te accepteren. Dat laatste gebeurt wanneer iemand steeds opnieuw de fout ingaat, als er zeer ernstige bedreigingen plaatsvinden al dan niet met lichamelijk geweld of bij ongewenst lichamelijk contact. Wij schromen in dat geval niet ook aangifte bij de politie te doen.

Wij hopen natuurlijk dat het zover niet zal komen. Een wederzijds respectvolle relatie tussen patiënt en hulpverlener achten wij van het grootste belang.

Hoe wel om te gaan met meningsverschil en boosheid?
Wanneer u zich ziek voelt of wanneer iemand die u dierbaar is ziek is, bent u misschien wat ongeduldiger en sneller boos. Dat begrijpen wij heel goed. Wij werken elke dag met en voor zieke mensen. En ook wij zijn mensen en kunnen als hulpverlener ook fouten maken. Als er dingen mislopen of als u het niet eens bent met de aangeboden zorg, dan moet daarover worden gesproken. Dat is in uw belang, maar ook in dat van ons. Wij kunnen ervan leren.
Dus wanneer u boos of geïrriteerd bent over iets, vraag dan om een gesprek, even apart en niet aan de balie. Wij zoeken dan samen met u naar oplossingen.

Wij vragen uw begrip en uw medewerking hiervoor.

 

Vriendelijke groeten,

Het team van huisartsenpraktijk Brooijmans

 

  • Home
  • Algemeen
  • Praktijkfolder
  • Huisartsenpost
  • Medewerkers
  • Links
  • Aanmelden patiënten
  • Ik geef toestemming

Inloggen website

  • Herhaalrecepten
  • eConsult
  • Klachtenformulier

Patiëntportaal

Naar de patiëntomgeving

Contact

Spoednummer 015-2576401

Huisartsenpraktijk Brooijmans

Brahmslaan 4
2625 BW Delft
Telefoon:
015-2562100
Receptenlijn:
015-2564597
Fax:
015-2622147
KvK:
27354787
Routebeschrijving >

Nieuws

  • Agressie: denk eerst na voordat u iets zegt of doet!
  • Verwijswijzer
  • App voor hulp bij ongewild urineverlies
  • Adreswijziging
© 2025 Huisartsenpraktijk Brooijmans -
  • Privacyverklaring
  • Cookiewetgeving