Gebruik huisartsenpost
Helaas gebruiken zeer veel mensen de huisartsenpost voor problemen die niet spoed zijn en makkelijk kunnen wachten tot de volgende dag. Zeker in onze praktijk zien wij dit vaak. Wij willen er hierbij op wijzen dat de consulten tijdens de dag “gratis”zijn, dwz zitten in het abonnementstarief. Op de huisartsenpost kost een consult rond de 100 euro. Uw zorgverzekeraar moet dit vergoeden en indirect iedereen, vanwege de premie die u betaald. Verder zal de wachttijd vanwege het oneigenlijke gebruik van de huisartsenpost toenemen. Mijn dringende vraag is om aan u om de huisartsenpost alleen in nood te gebruiken bij zaken die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Tevens is het niet de bedoeling om zomaar binnen te lopen bij de huisartsenpost. U dient eerst te bellen met de huisartsenpost voor overleg en evt een afspraak maken
Afgeven verklaringen
Regelmatig wordt ons gevraagd een verklaring af te geven . Als behandelend huisarts geven wij echter nooit verklaringen af. Hieronder vindt u een link, waarom een behandelend arts dit niet doet:
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/artseninfolijn/weigeringsbriefje.htm
Verwijzing naar specialist.
Als huisarts verwijzen wij de patient naar de specialist. Hierbij geven wij een verwijzing waarin wij de medische gegevens inzetten en onze vraagstelling. Dit is van belang voor goede gezondheidszorg. Tevens geeft deze verwijzing dan vaak recht op vergoeding via de zorgverzekeraars. Het komt wel eens voor dat mensen op eigen initiatief naar een specialist gaan. Wij kunnen hier dan als huisarts geen verantwoording voor nemen en is het het risico van de patient of de behandeling dan vergoed wordt.
Het is niet de bedoeling om achteraf een verwijsbrief bij de huisarts te vragen, want de huisarts heeft niet verwezen en zou dan fraude moeten plegen. Daarnaast is zoals al uitgelegd is, de verwijsbrief in eerste instantie bedoeld voor goede overdracht en vraagstelling en dus met name om de kwaliteit te verhogen.